Visualmotor coordination diagnose for students with strabismus and amblyopia

Main Article Content

Yaimara Peña-Peña
Luciano Mesa-Sánchez
Maida María Castro-Fernández

Abstract

A key element when attending the special needs of students with strabismus and amblyopia is the stimulation of visualmotor coordination. From the standpoint of the constant research for better options that guarantee individual attention to these students it was considered appropriate to diagnose the coordinative factor behavior. Researchers took a sample of 21 first grade students of the special needs school Antonio Suárez Domínguez, Camagüey province, during the school years 2012-2015. Since neither the Physical Education Syllabus nor the Physical efficiency test had the necessary tools, various tests were taken to measure visualmotor coordination with the aim of providing Adapted Physical Education professors with an instrument capable of diagnosing students during the first cycle of primary education. The proposal was evaluated by the expert criteria theoretical method (Delphy) and a pre-experimental design as a practical method. Experts´ opinions on the adapted test and its feasibility were corroborated by assessing the positive incidence in the results according to the special characteristics of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Peña-Peña, Y., Mesa-Sánchez, L., & Castro-Fernández, M. M. (2017). Visualmotor coordination diagnose for students with strabismus and amblyopia. Sport and Science, 2(1), 16–31. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2017.V2.No1.002
Section
Artículos Originales

References

Álvarez, C. (1990). Las pruebas psicológicas: aplicación y valoración. (Informe

presentado en el seminario científico de los CDO). La Habana: MINED.

Araujo, L. (18 de abril de 2010). Educación Física, Deporte y Recreación. La psicomotricidad. Trujillo, Venezuela. Recuperado el 20 de abril de 2012, de http://educacionfisicadeporterecreacion.blogspot.com

Mesa, M. (2006). Asesoría estadística en la investigación aplicada al deporte. La Habana: Ed. José Martí.

Maqueira, G. (2005). Estudio del desarrollo psicomotor, del clima social familiar y las adpaptaciones curriculares en la Educación Física de los menores que presentan estrabismo y ambliopía antes y después de su inclusión en la escuela primaria. Disertación doctoral no publicada. Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.

Peña, Y. (2010). Estrategia didáctica para el tratamiento de la coordinación visomotora en escolares con estrabismo y ambliopía. Disertación doctoral no publicada. Facultad de Cultura Física “Manuel Fajardo”, Camagüey, Cuba

Rivas, B. (2010). Propuesta metodológica para diagnosticar el desarrollo psicomotor en los escolares de 6 a 8 años. Disertación doctoral no publicada.

Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.

Silvestre, O. (2003). El diagnóstico del proceso de enseñanza aprendizaje. La Habana: ICCP-MINED.

Trujillo, O., Leal, H., Hernández, N., Medina, C., Caldés, J., García, E., et al.

(2001). Programa y orientaciones metodológicas. Educación primaria. Primer ciclo.

La Habana: Ed. Educación Física.

Valle, A. (2009). Vías de obtención y estructuración de algunos resultados científico pedagógicos. La Habana: ICCP-MINED.

Zatsiorski, V. M. (1989). Metrología Deportiva. Moscú: Ed. Planeta.

Zilberstein, J. y Valdés, H. (1999). Aprendizaje escolar, diagnóstico y calidad educativa. Nezahualcóyotl, México: CEIDE

Zimkin, N. V. (1975). Fisiología Humana. Cuba: Ed. Científico-Técnica.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.