A Theoretical-Methodological Conception of Innovation through Scientific-Technical Services

Main Article Content

Yuri Torres Acosta
Inalvis Mengana Osorio
Hirbin Manuel Dopico Pérez
Eudis Milán Leyva

Abstract

Introduction: Science management based on innovation in high-performance sports constitutes a present-day priority. This paper derives from an initial diagnostic that unveiled the scientific problem: How to contribute to introducing innovation in high-performance sports in the context of Guantanamo?
Aim: To design a theoretical-methodological conception based on an innovative methodology through scientific and technical services that promote high-performance sports in Guantanamo province, with a novel integrating and renovated approach.
Materials and methods: Several theoretical, empirical, mathematical, and/or statistical methods were used in this study. The population consisted of 32 coaches and 31 directors, totaling 62 individuals.
Results: A higher commitment was observed to the introduction of innovation in high-performance sports. The innovation category system's relations were identified with the implementation of special scientific and technical services.
Conclusions: The theoretical-methodological conception proposed confirmed its theoretical and practical usefulness to address the problems associated with the introduction of this innovation, with a particularly novel approach and set of categories designed to seek systematic and continuous insertion depending on its horizontal and vertical articulation that rely on innovation principles established to achieve that end.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Acosta, Y., Mengana Osorio, I., Dopico Pérez , H. M., & Milán Leyva , E. (2023). A Theoretical-Methodological Conception of Innovation through Scientific-Technical Services. Sport and Science, 8(3), e208. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No3.009
Section
Artículos Originales

References

Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Did%C3%A1ctica_teor%C3%ADa_y_pr%C3%A1ctica.html?id=zOUREAAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Castellanos Simons, B (2003). La gestión de la actividad de ciencia e innovación tecnológica y la competencia investigativa del profesional de la educación. Curso pre congreso Nro. 18. Pedagogía2003. IPLAC, La Habana

Castillo, A (1999). Estado del arte en la enseñanza del emprendimiento. Programa Emprendedores como creadores de riqueza y desarrollo regional INTEC Chile. http://www.intec.cl/documentos_linea/ARI2487-INV-ENSE.pdf

Caballero, R. M., Lugones, J. L. S., & Martínez, T. E. (2016). Fundamentos teóricos para evaluación de la calidad en los servicios de alto rendimiento deportivo. Arrancada, 16(29), pp. 1-11. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/1-29

Chirino Ramos, M. V. (2007). Proyecto Gestión para la introducción y generalización de los resultados de investigación de los institutos superiores pedagógicos. Revista CINTEX (12). https://revistas.pascualbravo.edu.co/index.php/cintex/article/view/132

Díaz-Canel Bermúdez, M. M., & Delgado Fernández, M. (2021). Gestión del gobierno orientado a la innovación: Contexto y caracterización del Modelo. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), pp. 6-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100006

Hechavarría Urdaneta, M. (1999). Consideraciones y experiencias sobre la aplicación del método de modelación en la esfera de la Cultura Física. Congreso Internacional de Educación Física y Diversidad, Cuba.

Lundvall, B.-Å. (2009): «Investigación en el campo de los sistemas de innovación: orígenes y posible futuro (Post-criptum)», pp. 359-387. En Bengt-ÅkeLundvall (ed.), Sistemas nacionales de innovación. Hacia una teoría de la innovación y el aprendizaje por interacción. Buenos Aires: Unsam. https://unsamedita.unsam.edu.ar/product/sistemas-nacionales-de-innovaci/

Núñez, J. (2003). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación no debería olvidar. La Habana, Editorial Félix Varela. http://formacionib.org/noticias/?La-ciencia-y-la-tecnologia-como-procesos-sociales-Lo-que-la-educacion

Rosenberg, N. (1994). Incertidumbre y cambio tecnológico. Revista de historia industrial, (6) pp. 11-30. https://www.raco.cat/index.php/HistoriaIndustrial/article/download/62517/84828/0

Salazar, M.; Lozano-Borda, M.; Lucio-Arias, D. (2013): «Ciencia, tecnología e innovación para un desarrollo inclusivo en Colombia». En G. Dutrénit y J. Sutz (eds.), Sistemas de innovación para un desarrollo inclusivo. La experiencia latinoamericana. FCCyT Editor: FCCyT/LALICS ISBN: 978-607-9217-28-0 https://www.researchgate.net/publication/319109961_Sistemas_de_innovacion_para_un_desarrollo_Inclusivo_La_experiencia_latinoamericana

Schumpeter, J. (1935). Análisis del cambio económico. Ensayos sobre el ciclo económico. Fondo de cultura económica, México. http://eumed.net/cursecon/textos/schump-cambio.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)