Sport and Ludic Activities to Make Better Use of Leisure by Adolescents from the Modesto Carbo Noboa School

Main Article Content

William Ciceron Palacios Sarmiento
Yury Douglas Barrios Palacios

Abstract

Introduction: This paper deals with the issue of free time utilization by teenagers, arising from the lack of guidance into ludic and sport practice by 15-17-year-old adolescents at the Modesto Carbo Noboa School.
Aim: To design a set of sport and ludic activities that foster better use of leisure by the adolescents at the Modesto Carbo Noboa School in Guayaquil.
Materials and methods: The Delphi technique was used to design and evaluate a set of activities through the expert opinion method (adequate).
Results: A high consensus was found on the pertinence of the three indicators, with favorable assessments (-0.20, -0.74, -0.22), between the 0.18 and -1.02 cohorts.
Conclusions: The pertinence of the proposal and its practical application, and the proposal of sport and ludic activities, favored the development of the environmental dimension associated with the physical-sport-recreational activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Palacios Sarmiento, W. C., & Barrios Palacios, Y. D. (2022). Sport and Ludic Activities to Make Better Use of Leisure by Adolescents from the Modesto Carbo Noboa School. Sport and Science, 7(3), 75–87. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No3.006
Section
Artículos Originales

References

Almeida, A., & Cerezo, J. (2020). “Presentación. Los Juegos Tradicionales: Una Aproximación Desde La Historia de La Educación.” Historia de La Educación 38(0):27. https://redib.org/Record/oai_articulo3188968-las-actividades-l%C3%BAdicas-para-el-aprendizaje

Báez, A. y Leyva, D. (2022). Acciones de preparación metodológica para estimular el desarrollo de la marcha independiente. En Ciencia y tecnociencia. Aproximaciones sucesivas desde diferentes disciplinas y perspectivas. Editorial Tecnocientífica Americana. Texas. EEUU.

Bermejo, R. & T. Blázquez (2016). “E l Infantil Juego y Su Metodología.” 59. https://www.sintesis.com/data/indices/9788490773345.pdf

Castro, L., Robles, K. (2018). “Juegos tradicionales como estrategia para restablecer vínculos afectivos entre los infantes del grado de transición del liceo La alegría de aprender.” 3(2):54–67. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7302

Hernández Aguillar, B., Chávez Cevallos, E., de la Concepción Torres Marín, J., Torres Ramírez, A., & Fleitas Díaz, I. M. (2017). Evaluación de un programa de actividad físico-recreativa para el bienestar físico-mental del adulto mayor. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(4), 1-16.

Lucas, R., Berges, J., Villalva, G., Martin, F. (2019). “Juegos Tradicionales En Las Comarcas de Jiloca y Campo de Daroca.” Pp. 1–224 in Psikologi Perkembangan. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2615/html

Payà, A. (2020). “El Juego Popular y Tradicional En La Historia de La Educación Española Contemporánea.” Historia de La Educación 38(0):39.

Santiesteban, E. (2021). Teach Reading. Editorial Tecnocientífica Americ ana. Texas. EEUU. https://etecam.com/wp-content/uploads/2021/03/Teach-Reading.pdf

Valverde, R. J. (2016). Elaboración y aplicación de una Guía Metodológica de Juegos Activos. Riobamba. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/3135

Vigotsky, S. L. (1989). El proceso de formación de la psicología marxista. Editorial Progreso, Moscú. https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139994065.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)