Cognitive Restructuring and Psycho-Educative Techniques for Athlete Emotional Control

Main Article Content

Leonardo Eliecer Tarqui-Silva
José Ernesto Garcés-Mosquera
Jean Carlos Indacochea-Mendoza
Sinthia Elizabeth Rivadeneira-Arregui

Abstract

Introduction: The planning of competition-based sports and high performance requires the development of the athlete’s mental capacities to have a determining significance in the results. Among the techniques used, cognitive restructuring stands out.
Aim: The purpose of this paper was to demonstrate the benefits of cognitive restructuring and learning psycho-educative techniques for athlete emotional control.
Methodology: This research relied on an experimental case study involving an underage athlete. All the ethical parameters demanded for this study were fulfilled. The subject was a 13-year-old female climbing athlete. The psychological tests used were POMS, Pelletier motivation, and CSAI-2R. The psycho-educative interventions were performed twice a week (50 min), during a two-month planned microcycle.
Results: The Profile of Mood States (POMS) resulted in a low score regarding the core item, which led to personal exploration and, simultaneously, ended with a psychological and sports assessment through the CSAI-2R pre-competitive anxiety test, which identified 65 % cognitive anxiety, and 88% somatic anxiety.
Conclusions: The differential results from the POMS and CSAI-2R tests indicated low psychological scores. This intervention process was an emotional containment tool in this particular case study.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tarqui-Silva, L. E., Garcés-Mosquera, J. E., Indacochea-Mendoza, J. C., & Rivadeneira-Arregui, S. E. (2023). Cognitive Restructuring and Psycho-Educative Techniques for Athlete Emotional Control. Sport and Science, 8(2), e4330. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No2.001
Section
Artículos Originales

References

Andrade, C., Giménez, S. N., García-Arabehety, M. & Raimundi, M. J. (2019). Pensamientos y emociones en el deporte: el uso del taller lúdico-educativo como herramienta de intervención. XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-111/83.pdf?view

Aparicio, D. (2021). El autodiálogo distanciado facilita la regulación emocional. Psyciencia.https://www.psyciencia.com/el-autodialogo-distanciado-facilita-la-regulacion-emocional/

Cabrera-Valdés B & Dupeyrón-García (2019). El desarrollo de la motricidad fina en los niños y niñas del grado preescolar. Mendive. Revista de Educación. 17 (2). Pp. 222-239 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000200222

Carrasco-Coca, O. R. 1., Venegas-Freire, D. A., Toapanta-Peralvo, K.L. 3 & Maigua-Tenelema B. A. (2021). El Desarrollo Psicomotriz y su relación con la Actividad Físico-Deportiva en las Edades Tempranas. Revista Alfa (3)2, pp. 42-56. https://doi.org/10.33262/ap.v3i2.1.46

Castro-Sánchez, M. & Zurita-Ortega, F. & Chacón-Cuberos, R. (2018). Inteligencia emocional en deportistas en función del sexo, la edad y la modalidad deportiva practicada. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity. (4)2, pp. 288-298. http://hdl.handle.net/2183/22834

Guerrero-Rodríguez, C., Sosa-Correa, M., Zayas-García, A. & Guil-Bozal, R. (2018). Regulación emocional en jóvenes deportistas ante situaciones adversas en competición. International Journal of Developmental and Educational Psychology, (2)1, pp. 373-384. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349853220038.pdf

Haiying-Ji, L. Y. (2022). Entrenamiento físico y psicológico integral de los atletas del pentatlón moderno. Revista Brasileña de Medicina del Deporte. https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012022_0308

Hernández-Mite, K., Morán-Franco, M. & Bucheli-Bermúdez B. (2018). La actividad física y el desarrollo emocional: una propuesta a considerar en la práctica educativa. Revista Conrado. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300159

López-Secanell, I. & Gené Morales, J. (2021). Revisión sistemática de la investigación sobre el uso del mindfulness en la educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(3), pp. 83-98. https://doi.org/10.6018/cpd.482631

Molina-López, V. M., Granado, X. O., Mendoza-Lira, M. C., & Cerrato, S. M. (2018). Influencia del apoyo socioemocional sobre la afectividad experimentada, autoconfianza y autoeficacia en jóvenes deportistas Revista de Psicología del Deporte, 27(1), pp. 51-58. https://psycnet.apa.org/record/2018-28943-005

Olmedilla, A., Cánovas, M., Olmedilla-Caballero, B., & Ortega, E. (2021). Características psicológicas relevantes para el rendimiento deportivo: diferencias de género en fútbol juvenil. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), pp. 127-137. https://doi.org/10.6018/cpd.417711

Mayoral, R. P., Rodríguez-Martínez, D., & León-Zarceño, E. M. (2022). Programas de Intervención Psicológica con atletas para la mejora del rendimiento: Una revisión actual. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 7(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=613872154002

Peña-Lerma, O. M. & Rivas Almaguer, B. N. (2022). Una aproximación al desarrollo de la creatividad táctica en el aprendizaje deportivo del judo en atletas escolares. Didáctica y Educación, (13)1, pp. 229-247. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1310

Reche, C., Gómez-Díaz, M., Martínez-Rodríguez, A., & Tutte, V. (2018). El optimismo como contribución a la resiliencia deportiva. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 13(1), pp. 131-136. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6195001

Tarqui-Silva, L. (2021). Microciclo de psicodiagnóstico deportivo y entrenamiento mental en atletas de alto rendimiento de Ecuador. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), pp. 881-891. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1109

Tarqui-Silva, L. E. (2021). Trascendencia de los factores clínicos durante la intervención psicológica con atletas de alto rendimiento. Revista Arrancada, 21(40), pp. 5572. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/412

Trujillo - Torrealva, D., & Reyes-Bossio, M. A. (2019). Programa de mindfulness para la reducción de la ansiedad precompetitiva en deportistas de artes marciales. Retos, 36, pp. 418-426. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66589

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.