Methodological alternative for the Life Task in Physical Education from Sport for All

Main Article Content

Amelia Domínguez Ventura
Urbano Blas Rodríguez Martínez
Yusnier Rodríguez Ramírez

Abstract

Introduction: Educational work in Physical Education was dealt with having a Sports for All perspective, as part of Task Life. This is a critical aspect for the education of new generations in the short, mid, and long terms, which makes it very suitable. The contradictions between the real and desired states led to the following question: How to optimize education in Physical Education as part of Task Life, with a Sports for All perspective in the second cycle of Rolando Morales Sanabria primary school in the municipality of Cifuentes?
Aim: To design a methodological alternative for the adjustment of Physical Education as part of Task Life with a Sports for All perspective.
Materials and Methods: Theoretical, empirical, and statistical-mathematical methods and techniques were used to meet the goals set.
Results: The design of a methodological alternative based on certain needs expressed in the diagnostic contributes to the optimization of educational work, increasing the participation and knowledge of Task Life, as well as the commitment and appropriate performance modes by students, teachers, and the community.
Conclusions: The theoretical rationales of educational work in Physical Education as part of Task Life with a Sports for All perspective defined the current performance shortcomings and ways to eradicate them. This methodology can produce results that support their efficacy in their use.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Domínguez Ventura , A., Rodríguez Martínez, U. B., & Rodríguez Ramírez , Y. (2023). Methodological alternative for the Life Task in Physical Education from Sport for All. Sport and Science, 9(1), e202. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No1.005
Section
Artículos Originales

References

Afre-Socorro, M. A., Noda-Rabelo, Y., & Bolufe-Fernández, Z. (2016). Modelos para controlar el deporte para todos en las escuelas de la provincia de Pinar del Río. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 11(1), 712. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/637

Cáceres Broqué, Y. Y., Madrigal Castro, A. D., & León Vázquez, L. L. (2018). La expresión corporal como alternativa del Deporte para Todos. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(239). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7272749

Castillo-Escalona, J. (2021). La Cultura Ambiental como núcleo de la Estrategia Educativa de la disciplina Educación Física. Ciencia Y Deporte, 6(3), 15-31. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2021.V6.No3.002.

Deler Sarmiento, P. (2012). El Deporte Participativo. La Habana: Deporte.

Eduarte Águila, L., Stable Bernal, Y., & Lanza Bravo, A. de la C. (2020). Iniciación deportiva escolar del baloncesto desde el Deporte para Todos en Educación Física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 15(3), 606-621. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/890

Hernández Victor, Y., Almeida Maldonado, E., & Brown Manrique, O. (2022). Indicadores para la evaluación del cambio climático en el municipio de Venezuela en Ciego de Ávila, Cuba. Universidad Y Sociedad, 14(S3), 699-712. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3004

Miñana-Signes, V., & Monfort-Pañego, M. (2020). Justificación del valor educativo de la Educación Física y el docente. ¿Qué profesional del deporte debe impartir la materia de Educación Física? ¿El Maestro/a y Profesor/a de Educación Física o el Monitor/a deportivo/a? (Justification of the educational. Retos, 38, 852-867. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74722

López Pastor, V. M., Pérez Brunicardi, D., Manrique Arribas, J. C., & Monjas Aguado, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI (Challenges of Physical Education in XXI Century). Retos, 29, 182187. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.42552

Posso Pacheco, R., Lara Chala, L., López Arias, S., & Garces Quilambaqui, G. (2022). Objetivo de desarrollo sostenible acción por el clima: un aporte desde la Educación Física. Ciencia Y Deporte, 7(2), 34-45. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.003.

Rodríguez León, Y. I., Lao Santos, L., Torres Moreno, V. E., Céspedes Gamboa, L. R., & Tamayo Maceo, A. L. (2022). Estudio tendencial de la educación ambiental en la integración del contexto sociocultural en la educación primaria. Universidad Y Sociedad, 14(3), 751-761. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2923

Rodríguez Verdura, H., Lara Caveda, D., & León Vázquez, L. L. (2021). Aproximación a los fundamentos teórico-metodológicos de la iniciación deportiva escolar en Sancti Spíritus. DeporVida. Revista especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 18(1), 135-144. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/657

Valladares-Fuente, F., & Posso Pacheco, R. (2022). Indicadores de la educación ambiental para el profesional del deporte. Ciencia Y Deporte, 7(1), 45-59. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No1.004.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.