A Diagnostic of Recreational Soccer Practice for 11-12-Year- Old Children during their Leisure Time

Main Article Content

Gutiérrez Cruz Gutiérrez Cruz
Yury Douglas Barrios Palacios
Fernando Cedeño-Alejandro
Luigi León López

Abstract

Introduction: This study is part of a community project between the University of Guayaquil and the Non-Governmental Organization Norwegian Alliance Mission, in Ecuador. It engages with vulnerable and low-income sectors in Guayaquil, whose work stems from a diagnostic of the physical, technical, and anthropometric conditions of adolescents in Trinidad de Dios, Monte Sinai.
Aim: To diagnose the physical, technical, and anthropometric status of 11-12-year-old children in the community of Monte Sinai, Guayaquil, for recreational soccer practice.
Materials and methods: The empirical methods used were measurement and survey, the Bangsbo sprint test, 10 x 5 speed test, the ball-carrying test, and the Body Weight Index (BWI).
Results: Several considerations for the practice of soccer during the leisure time of the age group studied.
Conclusions: There is high motivation to perform sports activities during the leisure time, along with a priority especially oriented to soccer practice, which favors the implementation of a project for the recreational practice of the sport by the group of individuals in the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez Cruz, G. C., Barrios Palacios, Y. D., Cedeño-Alejandro, F., & León López, L. (2022). A Diagnostic of Recreational Soccer Practice for 11-12-Year- Old Children during their Leisure Time. Sport and Science, 7(2), 103–116. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.008
Section
Artículos Originales

References

Alvarado, L., et al. (2000). Lúdica y Recreación: La pedagogía para el siglo XXI. Paidotribo. https://www.worldcat.org/title/ludica-y-recreacion-la-pedagogia-para-el-siglo-xxi/oclc/503200205

AaBallesta, C. (2013). La animación en el ámbito de la actividad física. Revista efdeportes. 18, (179). https://www.efdeportes.com/efd179/la-animacion-en-el-ambito-de-la-actividad-fisica.htm

Bangsbo, J. (1994). Entrenamiento de la condición física en el fútbol. 2da Edición, Editorial Paidotribo. https://qdoc.tips/libro-completo-entrenamiento-de-la-condicion-fisica-en-el-futbol-jens-bangsbopdf-5-pdf-free.html

Bendrath, E.A., Rodrigues, D., Sande, B., Gomes, P., Chaplin, M., De Moraes, E. (2013). La escuela y la salud: perfil IMC y flexibilidad en una escuela de Bahía, Brasil. Revista efdeportes, Nº 185, octubre de 2013. https://www.efdeportes.com/efd185/perfil-imc-y-flexibilidad-en-una-escuela.htm

Bermúdez, E. (2020). Programa recreativo para favorecer la cultura del uso del tiempo libre en los jóvenes durante el verano, (bachelor's thesis). Facultad de Cultura Física y Deportes. https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/123456789/6505?show=full

Caivano, F. (1987) El ocio. En Toni Puig (drto.) Cultura y ocio. Estudio del projecte jove de Barcelona, Ayuntamiento de Barcelona, pp. 373-381.

Carballosa, L. M. (2017). Proyecto de actividades físico-recreativas para el aprovechamiento del tiempo libre en niños de 10-12 años. Universidad y Sociedad, 9 (5), 35-38. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/708/

Castro, L. & Pérez, S. (2017). Análisis de los comportamientos sedentarios, práctica de actividad física y uso de videojuegos en adolescentes. Sportis Sci J, 3 (2), 241-255, https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/22766/REV%20-%20SPORTIS_%202017_3-2_art_3.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Guedes, D. P; Guedes, J. E. R. P. (2006). Manual Prático para Avaliação em Educação Física. 1ª ed. brasileira, Barueri-SP: Manole, Brasil.

Martínez López, E.J. (2004). Aplicación de la prueba de velocidad 10x5 metros, sprint de 20 metros y tapping test on los brazos. Resultados y análisis estadístico en Educación Secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 4 (13) pp.1-17 http://cdeporte.rediris.es/revista/revista13/velocidad.htm

Olivera, J. y Olivera, A. (1995). La crisis de la modernidad y el advenimiento de la posmodernidad: el deporte y las prácticas físicas alternativas en el tiempo de ocio activo. Apunts: Educación Física y Deportes, 41, 10-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=298068

Puig, J.M. y Trilla, J. (1987). La pedagogía del ocio. ISBN 84-7584-315-8. Barcelona: Alertes. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3618249

Sánchez, J., Blázquez, F., Gonzalo, A., Yagüe, J.M. (2005). La resistencia a la velocidad como factor condicionante del rendimiento del futbolista. Revista Apunts Educación Física y Deportes. 3.ertrimestre. (p.47-60). https://www.redalyc.org/pdf/5516/551656964007.pdf

Torre, E. y Cárdenas, D. (1999). El proceso de socialización deportiva: factores que influyen en la adquisición de hábitos deportivos. Granada: Universidad de Granada.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.