Set of activities for the development of motor skills in blind and visually impaired children

Main Article Content

Magalis Arrate-Hernández
Alexis Isaac-Danger

Abstract

This teaching material suggests a set of activities to stimulate gross motor skills of visually impaired children. The study included a sample of 6 children with a diagnostic of low vision. The subjects were 2-5 years old, in pre-school education at the Antonio Suarez Dominguez School in Santiago de Cuba. The methods and techniques were theoretical (analysis-synthesis, induction-deduction, and systemic-structural); empirical (observation, questionnaire, and interview); and statistical (percent analysis, tables, and graphics), which permitted the authors to determine the initial state, and corroborate the effectiveness of the system of activities to stimulate the gross motor skills of these children at the end of the study. The results were validated for two consecutive academic courses. Upon the pedagogic pre-experiment, the evidence showed the positive impact of gross motor skills on the group of visually impaired children in the study as an important way of  preparing for the school life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arrate-Hernández, M., & Isaac-Danger, A. (2022). Set of activities for the development of motor skills in blind and visually impaired children. Sport and Science, 7(1), 103–115. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No1.008
Section
Artículos Originales

References

Barros, D. (1999) Educación psicomotora en la infancia desadaptada. Editorial Médica Panamericana.

Da Fonseca, V. (1996) Estudio y Génesis de la Psicomotricidad. Barcelona: Editorial INDE Publicaciones.

D Potter, J. C. (2000). Actividades físicas adaptadas a las deficiencias visuales. Universidad de Bruselas. Material Impreso.

Fernández Marcote, A. E. (1998): Los juegos sensoriales y psíquicos motores. Madrid, Editorial Gymnos.

Fernandez Vidal, F. (1994). Psicomotricidad como prevención e integración escolar. Psicomotricidad. Revista de Estudios y Experiencias. nº 47, 75 - 86.

Gallego García, C. I. (2001) La expresión corporal del niño a través de la música. Revista mensual de publicación en Internet Número 13º - Febrero.

González Castro, V. (1994) Enfoque sistemático de los medios de enseñanza. En Revista Cubana de Educación Superior. Vol. 9. Ciudad de La Habana.

Gonzalez, Carrillo. (1992). La rehabilitación del deficiente visual. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, Rosa Maria. (2004). Concepción pedagógica para potenciar el desarrollo psicomotor en niños y niñas de tres a cinco años con discapacidad visual. Tesis de Doctorado. Ciudad de la Habana, ISCP.

Vlasova. T. A, V. I. Lubouski y N. A, Tsipina.(1992) Niños con retardo en el desarrollo psíquico. Ciudad de la Habana, Editorial Pueblo y Educación.