History of Electronic Sports in Cuba

Main Article Content

Rafael Font Rojas
Haydee María Reyes Joa

Abstract

Introduction: Electronic sports constitute a novel branch of sports, in which athletes and computer systems are closely linked.
Aim: To demonstrate the relevance of historical contents and conceptual elements that favor the scientific study of electronic sports in Cuba, due to the lack of sufficient information about the scientific history of electronic sports.
Materials and methods: The descriptive qualitative approach was used along with the bibliographic method, and meta-synthesis. Information was collected from scientific papers referring to electronic sports and the historic-logical analysis method.
Results: This report derives from the search for historical elements about the emergence and progression of electronic sports in Cuba, their players, and main results in national and international meetings, as well as characteristics and necessary concepts in this sports area.
Conclusions: This study offers a bibliographic review of this sport discipline, and includes a timeline of the main players in the country in recent years, their introductory characteristics, and definitions in the world of electronic sports.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Font Rojas, R., & Reyes Joa, H. M. (2023). History of Electronic Sports in Cuba. Sport and Science, 9(1), e203. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No1.007
Section
Artículos Originales

References

Agrawal, M., & Upadhyay, A. K. (2022). Understanding esports industry and impact of Covid-19 on it: a review of literature. Cardiometry, (22), 371-376. https://media.proquest.com/media/hms/PFT/1/En2FN?_s=%2FOFKKefCcQPBMzeI3%2F%2FmVh01HW0%3D

Barbosa-Granados, H., & Urrea-Cuélla, Á. M. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales (25), 141-160. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6369972.pdf

Barrera, J., & Álvarez-Restrepo, A. (2019). La emergencia de los eSports y su configuracion como deporte. Una revisión teorica. Educación Física y Deporte 38(1), 11-34. doi: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v38n1a01

Bascón Seda, A., & Rodríguez Sánchez , A. R. (2020). Esports y ciencia: sintonizando con el fenómeno de los deportes electrónicos. Cultura, Ciencia y Deporte, 15 (45), 341-352. doi: https://doi.org/10.12800/ccd.v15i45.1512.

Cagigal, J. (1959). Aporías iniciales para un concepto de deporte. Citius, Altius, Fortius. Tomo 1, Fasículo 1 p 7-35. https://www.filosofia.org/hem/dep/caf/a59p007.htm

Collis, W. (2021). El libro de los eSports Lid Editorial Empresarial S.L ISBN: 9788418757051, 8418757051. https://www.google.com.cu/books/edition/El_libro_de_los_esports /S5wsEAAAQBAJ?hl=es&gbpv=0

Comité Olimpico Internacional (COI). (28 de Octubre de 2017). Communique of the Olympic Summit. https://www.olympic.org/news/communique-of-the-olympic-summit

Comité Olimpico Internacional (COI). (08 de Diciembre de 2018). Communique of the 7th Olympic Summit. https://www.olympic.org/news/communique-of-the-7th-olympic-summit

Comité Olimpico Internacional (COI). (07 de Diciembre de 2019). Declaration of the 8th Olympic Summit. https://www.olympic.org/news/declaration-of-the-8th-olympic-summit

Comité Olimpico Internacional (COI). (12 de Diciembre de 2020). Declaration of the 9th Olympic Summit. https://olympics.com/ioc/news/declaration-of-the-9th-olympic-summit

Comité Olimpico Internacional (COI). (12 de Diciembre de 2022). Declaration of the 11th Olympic Summit. https://olympics.com/ioc/news/declaration-of-the-11th-olympic-summit

Hernández, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. INDE, 2005 ISBN 8487330258, 9788487330254. 184 https://books.google.com.cu/books/about/An%C3%A1lisis_de_Las_Estructuras_Del_Juego_D.html?id=6T3tF_1J7xIC&source=kp_book_description&redir_esc=y

Mendoza, G. (2019). El trabajo psicológico online con equipos de esports: experiencias en Vodafone Giants. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 4(1), 1-7. https://www.redalyc.org/journal/6138/613865231005/html/

Martiìn MunÞoz D., & Pedrero Esteban, L. M. (2019). Los eSports: origen, evolución y tendencias. Vista, (4), 7592. https://doi.org/10.21814/vista.3016

ONTIER. (2018). Guía legal sobre esports. Presente y futuro dea regulación de los esports en España. https://es.ontier.net/ia/guialegalesports-2018web.pdf

Orús, A. (26 de Enero de 2022). Statista GmbH. Ranking de los 15 países que contaron con el mayor número de jugadores en las competiciones de videojuegos a nivel mundial en 2021: https://es.statista.com/estadisticas/696207/ranking-mundial-de-paises-con-mayor-numero-de-jugadores-de-esports/

Puerta-Cortés, D., Panova, T., Carbonell, X., & Chamarro, A. (2017). How passion and impulsivity influence a player's choice of videogame, intensity of playing and time spent playing. Computers in Human Behavior 66(66):122-128. DOI:10.1016/j.chb.2016.09.029, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563216306562

Meyer, F. C., & Starepravo, F. A. (2020). Popular demands related to sports in the National Constituent Assembly of Brazil. Revista de Investigações Constitucionais, 6(3), 595-620. https://www.scielo.br/j/rinc/a/c8DcKwzHVGsTNfk9X3tdwBm/?lang=en

Vaamonde, A., Toribio, M., Molero, B., & Suárez, A. (2018). Beneficios cognitivos, psicológicos y personales del uso de los videojuegos y esports: una revisión. Revista de Psicología Aplicada, 3(2), 1-14. https://www.redalyc.org/journal/6138/613865230006/613865230006.pdf

Vicente, J., & Pérez, V. (2020). Un arte olvidado: el diseño gráfico y la ilustración en las primeras máquinas arcade. In book: Design Challenges (pp.508-522) Publisher: Barreira Arte + Diseño, 509-522. https://www.academia.edu/45636067/Un_arte_olvidado_El_diseno_grafico_y_la_ilustracion_en_las_primeras_maquinas_arcade

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.