Ludic Activities to Develop Basic Motor Skills in Physical Education Students

Main Article Content

José Geovanny Boza Mendoza
Danilo Charchabal Pérez

Abstract

Introduction: The contents in this article on ludic activities enabled the optimization of basic motors skills in Physical Education classes, including varied activities that will help enhance motor movements of the subjects in the study.
Aim: to validate a system of ludic activities for optimizing the basic motor movements of 6th graders at the Alemán Humboldt Guayaquil school.
Materials and methods: This research consisted in a descriptive-correlational study of two independent groups (Control group: ten students, and experimental group: ten students). The control group was under the traditional system of
participation in ludic activities, whereas the experimental group was given a new variant of ludic activities. Previously, a theoretical validation of the intervention proposal was made by 15 national and international specialists, who assessed four indicators (Validity “V”, Integrability “I”, Accessibility “A”, Variety “Va”).
Results: Upon the analysis of every parameter, the W Kendall test revealed a level of concordance among high-level specialists (w=0.376), with significant differences of the individual scoring by parameter analyzed. The asymptotic significance level (p=0.001˂0.05), showed a high level of concordance among specialists, in relation to the qualities of the ludic activity system.
Conclusions: The ludic activity system suggested for the development of basic motor skills is pertinent, and should be applied in other Physical Education classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Boza Mendoza, J. G., & Charchabal Pérez, D. (2022). Ludic Activities to Develop Basic Motor Skills in Physical Education Students. Sport and Science, 7(2), 46–61. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.004
Section
Artículos Originales

References

Abella, L. M. L., & Giraud, B. Y. J. (2021). Metodología para evaluar las habilidades motrices básicas en estudiantes de la educación básica primaria/Methodology to evaluate basic motor skills in students of primary basic education. Mendive, 19(3), 743-754. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8089025

Batalla, A. (2018). Habilidades motrices. Barcelona, España: INDE.

Cagigal, J. M.ª (1981). Obras selectas (Volumen III). Cádiz: COE, Ente de promoción deportiva “José María Cagigal”, Asociación Española de Deportes para Todos

Coto, K. N. (2017). enfoque ludico creativo nutre escuelas y organizaciones en Nicaragua. Universidad de Costa Rica.

Huizinga, J. (2005). Homo ludens: El juego y la cultura. México: Fondo de Cultura Económica.

Hernández, J. J., & Acosta., y. N. (2011). Aplicación informática lúdica para tercer nivel Pre-Escolar, “Colegio San José” Matagalpa 2011. Unan Farem Matagalpa.

Latorre, Pedro Ángel; López, Juan María. (2016). Desarrollo de la motricidad en educación infantil: consideraciones curriculares, científicas y didácticas. Madrid: Universitario,

López, Rocío. (2016). Los valores de la educación infantil en la Ley de Educación Andaluza y sus implicaciones educativas. Bordón, Revista de Pedagogía, Madrid, v. 63, n. 4, p. 83-94, 2016. Disponible en:

Marin Toro, J. F. (2021). Los juegos pre deportivos en las habilidades motrices básicas (Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogía de la Actividad Física y Deporte).Recuperado de: http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/33368

Miranda-Yero, D. A., Rey-Benguría, C. F., & Jeffert-Duarte, B. (2021). Fundamentos pedagógicos del desarrollo de habilidades motrices básicas gruesas previas a la iniciación en el béisbol Pedagogical foundations of basic gross motor skills prior to beginning baseball. Fundamentos, 19(3). Recuperado de: file:///C:/Users/DELL/Downloads/109-126+Diorge.pdf

Palmar, Husain. (2018). Educación física a temprana edad. Encuentro Educacional, Maracaibo, v. 5, n. 1, p. 36-52,

Paredes, J. (2016). Juego, luego soy. Teoría de la actividad lúdica. Sevilla, España: Wanceulen, Editorial Deportiva

Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Barcelona: Edit. Paidotribo

Petrou, O., & Henríquez, A. (2017). Guía de juegos motrices, estrategia metodológica para desarrollar habilidades kinestésicas y coordinativas en niños de primer grado dirigida a docentes Educación Física. REVISTAS DE INVESTIGACIÓN, 30(59).Recuperado de: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/4085

Ramos, Pilar et al. (2016). Evolución de la práctica de actividad física en los adolescentes españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, Madrid, v. 16, n. 62, p. 335-353, 2016. Disponible en: (2016)» http://cdeporte.rediris.es/revista/revista62/artevolucion692.htm>

Sailema, Á., Sailema Torres, M., Amores Guevara, P. D. R., Navas Franco, L. E., Víctor Amable, M. Q., & Romero Frómeta, E. (2017). Juegos tradicionales como estimulador motriz en niños con sindrome de down. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 1-11.Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03002017000200001&script=sci_arttext&tlng=pt

Sánchez Bañuelos, F. (1990). Bases para una didáctica de la Educación Física y el Deporte. Madrid: Editorial Gymnos.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.